Lichtenberger® Methode

Hoe kan je meer moeiteloos en klankvoller zingen?

Vragende pedagogiek Een NIEUW artikel is verschenen voor het blad Vocazine (voor zangdocenten) in juni 2021 waarin de zelfregulerende potenties van de zingende stem worden uitgelegd. En dat daaruit voortvloeiend het ontwikkelen van je stem via klankcontact, waarneming én vragenderwijs zo effectief kan zijn. Lees hier het artikel.

Je ontwikkelt jouw vermogen om je zang en klank met al je zintuigen waar te nemen. Zodoende ben je niet bezig met een muzikale prestatie maar veel meer met een sensorische waarneming, waardoor je ook minder druk of spanning ervaart. De werkwijze kenmerkt zich door speelse vragen, stimuli en oefeningen. Je klank wordt moeiteloos en rijk aan boventonen. En als je zo de aandachtige waarneming verfijnt en volgt, blijken er natuurlijke zelfregulerende en -ordende krachten in je zingende lichaam te kunnen werken. Die ook beschermende mechanismen en spanningen te niet doen. In jouw vocale en uiteindelijk ook muzikale voordeel!

Een andere kijk op zingen! Lees de helder leesbare blog van collega Myra Grünning over de Lichtenberger® Methode op de website Vocalisten.nl

De Lichtenberger® Methode is een toegepaste stempedagogiek op basis van wetenschappelijk onderzoek naar de ergonomische werking van de stem. Pedagoog en leerling werken in dialoog. Onderzoekende open vragen aan de leerling en specifieke stimulaties zijn karakteristiek voor de Lichtenberger® stempedagogiek. Ontwikkeling van zintuiglijke waarneming bevordert motorische ontspanning. Motorische rust bevordert andersom de zintuiglijk wakker-zijn. Ook stemproblemen, zoals heesheid, spanning of stemuitval e.d. kunnen verminderen of oplossen.

Voor meer informatie en achtergronden:
lees op de website van het Lichtenberger Institut!
Voor bijzondere films en links:
Het geheim van de 8000 Hz frequentie in de gezongen klank.
Er is sinds 2019 ook een professioneel netwerk van gecertificeerde Nederlandse Lichtenberger docenten.

Over borststem en kopstem

Voor het NVZ-Bulletin januari schreef ik twee korte stukjes in de rubriek Vocal Quest, waarin vragen over zangtechniek en -didactiek worden gesteld en beantwoord vanuit verschillende methodes en benaderingen.
De eerste keer was de vraag: Wat is falset en leer je jouw leerling het gebruik van falset tijdens een zangles? Hoe ga je om met borststem en kopstem, of ook wel modaal register en falsetregister? Zijn er eigenlijk wel twee registers? Wil Lees verder deze korte column over falsetstem.

Over vibrato

De tweede keer was de vraag: Wat is vibrato en is het onderdeel van gezond zingen? Lees verder deze korte column door te klikken op de link column over vibrato.